Monday 2 July 2012

Contoh Hasil Wawancara

Apa kabar sobat fnr-site...???,,,pastinya sudah siap kan tentang materi kita selanjutnya?,,, :)
kali ini saya akan coba share tentang materi "Contoh Hasil Wawancara"

Saya telah mendapat arahan daripada ketua editor untuk mewawancara seorang usahawan muda yang telah berjaya menghasilkan perabot-perabot dan krafrangan hingga mendapat pasaran luar negeri. Yang berikut ialah isi wawancara saya dengan usahawan tersebut, iaitu Encik Teo Hing Seng.

Pemberita : Selamat sejahtera, Encik Teo.

Encik Teo : Selamat sejahtera. Silakan duduk.

Pemberita : Terima kasih. Terlebih dahulu rubuan terima kasih saya ucapkan kerana kesudian Encik Teo untuk diwawancara. Bagaimanakah Encik Teo mula melibatkan diri dalam bidang pembuatan perabot dan kraftangan ini?

Encik Teo : Sebenarnya, cita-cita saya ialah menjadi arkitek. Walau bagaimanapun, setelah mendapat tawaran untuk melanjutkan pelajaran dalam bidang seni halus dan perabot di Itali, saya terpaksa melupakan cita-cita itu. Setelah menamatkan pengajian, minat saya untuk membuka perniagaan sendiri dalam bidang ini begitu mendalam. Oleh sebab itulah, saya memberanikan diri untuk membuka perniagaan dalam bidang ini.

Pemberita : Bagaimanakah timbulnya minat Encik Teo untuk melibatkan diri dalam bidang ini?

Encik Teo : Pada mulanya saya kurang meminati bidang ini, tetapi setelah mengikuti pengajian dalam bidang ini dan setelah melihat keindahan dan kehalusan pada barang-barang perabot dan kraftangan, saya tertarik untuk mengusahakannya sendiri.

Pemberita : adakah Encik Teo sendiri yang membuka perniagaan ini?

Encik Teo : Pada mulanya bukan saya seorang saja yang terlibat dalam perusahaan ini. Saya dibantu oleh tiga orang sahabat yang secara kebetulan mempunyai minat yang sama seperti saya. Walau bagaimanapun, selepas setahun hanya tinggal saya seorang yang menguruskan perniagaan ini sepenuh masa. Sahabat-sahabat saya telah membuka perniagaan masing-masing. Kini, perniagaan ini saya miliki sepenuhnya. Saya dibantu oleh lima orang pekerja.

Pemberita : Apakah masalah yang Encik Teo hadapi ketika memulakan perniagaan ini dahulu?

Encik Teo : Masalah utama ialah mendapatkan modal yang secukupnya. Namun begitu, masalah ini dapat saya atasi melalui pinjaman bank. Masalah-masa lain termasuklah persaingan dengan pengusaha perabot yang lain, kesukaran mendapatkan tenaga kerja yang mahir dan kreatif, dan pasaran yang terhad juga. Namun demikian, masalah-masalah tersebut dapat saya atasi secara beransur-ansur.

Pemberita : Saya yakin bahawa banyak orang yang kagum akan kejayaan Encik Teo . apakah rancangan-rancangan Encik Teo pada masa yang akan datang?

Encik Teo : Saya bercadang untuk mengeksport perabot dan kraf tangan yang saya usahakan ini ke luar negeri. Saya bercadang juga untuk mengajak pengusaha-pengusaha perabot dan kraf tangan yang lain bergabung tenaga untuk menjayakan rancangan ini.
Pemberita : Adakah Encik Teo yakin bahawa rancangan ini akan berjaya dan mendapat sambutan daripada masyarakat di luar negeri?

Encik Teo : Ya, saya yakin. Hal ini demikian kerana perabot-perabot yang saya hasilkan adalah daripada kayu-kayan yang bermutu tinggi. Selain itu, saya percaya bahawa seni ukirnya yang halus dan reka bentuknya yang unik akan menarik minat masyarakat luar untuk membeli perabot yang saya usahakan ini.

Pemberita : Selain mengeksport perbot ke luar negeri, apakah rancangan lain yang mungkin dijalankan?

Encik Teo : Saya bercadang juga untuk membuka cawangan kedai perabot di negara-negara Asia, khususnya di Filipina, Brunie Darussalam, Jepun, dan Korea Selatan. Saya bercita-cita juga untuk memperluas pasaran perabot ini hingga ke Amerika syarikat dan negara-negara Eropah.

Pemberita : saya mendapati bahawa Encik Teo mengutamakan perabot yang berbentuk tradisional dan antik. Tidakkah Encik Teo bercadang untuk mengusahakan perabot moden pula?

Encik Teo : Pada masa ini, saya lebih mengutamakan perabot berbentuk tradisional dan antik kerana sambutan yang diberikan untuk perabot-perabot ini sungguh baik. Namun demikian, saya bercadang juga untuk mempelbagaikan reka bentuk perabot tersebut pada masa akan datang.

Pemberita : Akhir sekali, apakah pesanan Encik Teo kepada pembaca majalah ini?

Encik Teo : Saya berharap agar mereka yang meminati bidang ini akan mengusahakannya dengan sungguh-sungguh. Mereka perlu menjadi lebih kreatif juga. Tegasnya, kegigihan seseorang itu akan menentukan kejayaannya dalam apa-apa bidang sekali pun.

Pemberita : Nampaknya setakat ini saja wawancara kita kali ini. Terima kasih sekali lagi kerana Encik Teo sudi meluangkan masa untuk diwawancara.

Encik Teo : Sama-sama.

Wawancara saya dengan Encik Teo berakhir pada kira-kira pukul 12.00 teng


sekian informasi dari saya,,,semoga bermanfaat,,, :)
Untuk mendukung agar blog ini tetap eksis,,,dimohon kepada sobat fnr-site agar berkenan meng-klik salah satu iklan di blog ini,,,hanya klik 1 kali saja sudah cukup membantu dan sekaligus beramal sobat,,, Terima Kasih :)

0 comments:

Post a Comment

Petunjuk Download

Semua link download akan dialihkan ke adf.ly secara otomatis,,,ketika masuk di halaman adf.ly , silahkan sobat klik tombol (SKIP AD atau LEWATI) pada kanan atas layar sobat atau drag tombol (SKIP AD atau LEWATI) tersebut ke kotak adress bar,,,setelah itu sobat akan langsung masuk ke halaman mediafire dan silahkan download filenya.............. enjoy :) :D

NB : jika saat mendownload, sobat diminta memasukan password untuk membuka filenya. silahkan masukan password "fnr-site.blogspot.com" (tanpa tanda petik!)